Over WIJ Groningen

windows8-tile

Van juli tot november dit jaar heb ik samen met de Gemeente Groningen gewerkt aan een website over de veranderingen in het sociale domein: wij.groningen.nl. Ik was verantwoordelijk voor de interactie, toegankelijkheid, webrichtlijnen en de html/css.

Het doel van de site

Creëren van één ingang voor het sociaal domein. Met informatie over:

  1. Duidelijk is welke taken op het gebied van zorg, welzijn, en werk nu bij de gemeente liggen;
  2. Inwoners direct doorgelinkt worden naar de juiste plek voor hun vraag om hulp of ondersteuning;

De content zou een verzameling worden van informatie die op een aantal bestaande sites staat. Wel wisten we dat wijkteams de oplossing waren die de gemeente ging gebruiken. Elk wijkteam zou dus een eigen plek op de site moeten krijgen.

Het concept

Om ervoor te zorgen dat de neuzen dezelfde kant op stonden heb ik vier design principles gedefinieerd. Deze principes gelden voor alle onderdelen van de site. De interactie, de teksten en ook het ontwerp. We kunnen dus elke beslissing toetsen aan deze principes.

  1. Gebruiker centraal
    Onze gebruikers staan centraal
  2. Eenvoud
    We doen ons uiterste best om zaken zo eenvoudig en helder mogelijk te vertellen. De site zelf is eenvoudig te begrijpen en te gebruiken.
  3. Transparant
    We zorgen dat je altijd weet waar je aan toe bent. Onze gebruikers hebben het gevoel in controle te zijn.
  4. De site is snel
    Je kunt snel beginnen met het gebruiken van de site.

Het was me al vrij snel duidelijk dat de ideale oplossing voor deze site een toptaken-site was. Hiermee krijgen we mensen gemakkelijk naar antwoorden op de meest gestelde vragen. Maar hoe verder? Een bezoeker moet daarna weten bij welk wijkteam ze terecht kunnen als hun vraag nog niet beantwoord is. Daarvoor gebruiken we een postcodecheck.

De postcodecheck

De postchodecheck doet twee dingen: het laat zien bij welk wijkteam mensen terecht kunnen, en omdat we mensen laten zien bij welk wijkteam ze moeten zijn leren ze dat hopelijk en kunnen ze later direct bij hen terecht. We sturen mensen direct door naar de contactpagina van een wijkteam zodat ze direct alle contactgegevens zien.

Verder

1. De indeling van de homepage bestaat uit drie onderdelen. De toptaken, informatie over wat er gaat veranderen en informatie over de wijkteams. Deze drie onderdelen leggen alles uit wat er uit te leggen is over dit onderwerp. Ook is er plek voor een campagnebeeld zodat bezoekers snel de link leggen met de andere uitingen zoals abri’s.

2. Ik heb voor de rest van de site duidelijk gekozen om niet te werken met ‘Lees meer’ links. De pagina wordt rustiger door headers direct klikbaar te maken, en het is ook veel duidelijker waar je naartoe gaat. Een lees meer link verwacht van de bezoeker dat deze zelf bijhoudt bij welk onderwerp de Lees meer hoort. Links zijn blauw met een underline zodat ze lekker duidelijk links zijn.

3. Er is veel ruimte voor het kruimelpad. Hiermee is het heel duidelijk waar iemand zich op de site bevindt. Ook als diegene binnenkomt op een andere pagina dan de homepage.

4. Het zoekformulier is een belangrijke manier om te navigeren. We hebben de verschillende onderwerpen zo goed mogelijk gecategoriseerd, maar een snelle manier om de juiste informatie in zo’n grote site te vinden is toch door gewoon te zoeken.

5. We proberen het bezoekers gemakkelijk te maken om de juiste informatie te vinden door bij elk onderwerp een korte inleiding toe te voegen. Hopelijk hoeven bezoekers hierdoor minder vaak rond te klikken op zoek naar de juiste informatie.

Dit is in een notendop het idee achter het concept en design van WIJ Groningen. Er was wat commotie over de teksten, en ik voel me daar zeker verantwoordelijk voor, maar ben het uiteindelijk niet. Eigenlijk is alle aandacht een compliment, want nu content die al veel langer online stond ineens goed lees- en vindbaar is vallen mensen erover 🙂