The Psychologist’s View of UX Design op UX Magazine

Een goed artikel op UX Magazine over UX Design principles: The Psychologist’s View of UX Design.

Het leek me slim om deze lijstjes eens te vertalen zodat ik echt begrijpend lees wat er precies staat. Dus hierbij:

1. Mensen willen niet meer doen of nadenken dan noodzakelijk is

  • Mensen willen een taak met zo min mogelijk moeite uitvoeren;
  • Het is beter om mensen een beetje informatie te laten zien en ze zelf te laten beslissen of ze meer details willen zien;
  • Laat voorbeelden zien in plaats van een beschrijving;
  • Als iets klikbaar is moet het er ook klikbaar uit zien;
  • Geef mensen alleen features die ze echt nodig zijn. De enige manier waarop je weet welke dat zijn is door te testen;
  • Werk met defaults. Defaults zorgen er voor dat mensen minder hoeven te doen;

2. Mensen hebben beperkingen

  • Mensen kunnen maar een beperkte dosis informatie aan zonder hun interesse te verliezen. Laat alleen de op dat moment benodigde informatie zien;
  • Maak de informatie gemakkelijk scanbaar. Visuele ruis moet dus weg;
  • Gebruik koppen en paragrafen, net als in een boek;
  • Mensen zijn niet goed in multitasken;
  • Mensen prefereren smalle teksten, maar lezen beter met brede. Mensen vragen dus soms om dingen die niet beter voor ze zijn;

3. Mensen maken fouten

  • Ga er van uit dat mensen fouten maken. Voorzie welke dat zijn en probeer ze te voorkomen;
  • Gebruik een bevestiging als het gevolg van een fout groot is;
  • Maak het gemakkelijk om een wijziging terug te draaien;
  • Het voorkomen van fouten is altijd beter dan mensen helpen ze op te lossen. De beste foutmelding is geen foutmelding;
  • Als er veel fouten in een taak gemaakt kunnen worden, breek deze dan op in kleinere brokken;
  • Als de gebruiker een fout maakt en je kunt deze oplossen, geef dat dan aan en laat zien wat je gedaan hebt;
  • Degene die de interactie maakt maakt ook fouten, dus blijf testen en zorg ook dat daar tijd voor is;

4. Het menselijke geheugen is ingewikkeld

  • Het menselijke geheugen verandert continu. Je kunt wat gebruikers zeggen maar een klein beetje als waarheid aannemen. Het is beter om te zien wat ze doen dan te luisteren naar wat ze zeggen;
  • Het geheugen is foutgevoelig. Zorg ervoor dat mensen geen informatie van de ene naar de andere pagina hoeven te onthouden;
  • Mensen kunnen maar 3 tot 4 dingen tegelijk onthouden;

5. Mensen zijn sociaal

  • Mensen gaan technologie altijd gebruiken om sociaal te zijn;
  • Mensen kijken naar anderen om te zien wat ze moeten doen, vooral als ze onzeker zijn. Daarom werken reviews en ratings zo goed in een website;
  • Als mensen iets samen doen schept dat een band;
  • Als jij me een plezier doet zal ik dat ook terug willen doen. Onderzoek toont aan dat als je wilt dat mensen een formulier invullen, je ze eerst iets moet geven voor je ze vraagt of ze je formulier in willen vullen.;
  • Als je naar iemand kijkt die iets doet, lijkt het in je hersens net alsof je het zelf doet. Als je wilt dat iemand iets doet, laat dan iemand anders zien die dat doet;
  • Je kunt maar 150 sterke banden met andere mensen hebben. Maar de zwakkere kunnen er duizenden zijn, en deze kunnen veel invloed hebben;

6. Aandacht

  • Mensen schenken aandacht aan alles dat anders of nieuw is. Als je iets ‘anders’ maakt valt het op;
  • Maar, mensen kunnen veranderingen in hun visuele veld missen;
  • Je kunt de zintuigen gebruiken om aandacht te krijgen. Felle kleuren en grote letters vragen de aandacht;
  • Mensen zijn gemakkelijk afgeleid. Ga geen dingen op je pagina doen als je je gebruiker niet af wilt leiden;

7. Mensen willen informatie

  • Dopamine is een stof die je laat zoeken, naar bijvoorbeeld sex, eten of informatie;
  • Mensen willen vaak meer informatie dan ze kunnen ovezien;
  • Mensen hebben feedback nodig;

8. Onbewuste verwerking

  • De meeste mentale verwerking gebeurt onbewust;
  • Als je mensen een kleine actie uit kunt laten voeren (het inschrijven voor een nieuwsbrief), dan is de kans groter dat ze later een grotere actie uit zullen voeren;
  • Ons oude brein maakt en heeft effect op onze beslissingen. Ons oude brein is bezig met eten, sex en gevaar. Daarom grijpen deze onderwerpen onze aandacht;
  • Het emotionele brein is geïnteresseerd in plaatjes en verhalen. Het emotionele brein heeft een hele grote invloed op onze beslissingen;

9. Mensen creeëren mentale modellen

  • Mensen hebben altijd een mentaal model over dingen of taken;
  • Het mentale model dat mensen over een taak hebben kan het makkelijker of moeilijker maken om een interactie te ontwerpen;
  • Om een goede interactie te ontwerpen kun je je website vormgeven naar het mentale model van je gebruiker, of je kunt je gebruikers een nieuw mentaal model aanleren;
  • Een metafoor helpt mensen een mentaal model ‘maken’. Een goed voorbeeld is “dit is net als het lezen van een boek”;
  • De belangrijkste reden om te testen met gebruikers is om informatie over de mentale modellen te krijgen;

10. Het visuele systeem

  • Als pagina’s onrustig zijn kunnen mensen hun informatie niet vinden. Groepeer objecten op een pagina om ergens focus op te leggen;
  • Dingen die dichtbij elkaar staan ‘horen’ bij elkaar;
  • Maak lettertypes groot genoeg. Gebruik goed leesbare lettertypes;
  • Mensen kijken ook naar de omgeving van iets om er achter te komen wat iets is;
  • De slechtste kleurencombinatie is rood en blauw;
  • Mensen herkennen objecten op een scherm het beste als deze een lichte hoek hebben of ergens boven lijken te staan;
  • Kleuren kunnen ook aangeven dat iets bij elkaar hoort. Maar gebruik ook een andere manier om dit aan te geven voor mensen die kleurenblind zijn;

2 Reacties

  1. Interessant artikel! Dit ga ik even rustig lezen.

  2. Ik heb het vrij losjes vertaald hoor, maar het origineel is idd heel interessant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *