Essent, dit kan toch beter?

Essent meterstandNet -op net nippertje- de gas- en electriciteitsstanden doorgegeven aan Essent, en het is vreemd dat dat zo moeilijk moet gaan. Laat ik het even uitleggen.

Via http://www.essent.nl/standen kun je je standen doorgeven. Daar moet je je opnamekenmerk en huisnummer invullen. Duidelijk, want op de opnamekaart staat je opnamekenmerk goed aangegeven.

Daarna kom je op de volgende pagina. Daar kun je je electriciteits- en gasstanden invoeren. Ik toets netjes m’n gasstand in, en wat blijkt? Ik mag maximaal vijf cijfers invoeren, terwijl ik op de opnamekaart toch echt 6 cijfers ingevuld heb. Ook zie ik op de site twee cijfers achter de komma, terwijl er op de kaart drie staan. Nadat ik op ‘verder’ heb geklikt ben ik toch nog maar even een stap terug gegaan, om echt zeker te weten dat ik niks over het hoofd zag. Maar nee, niks gemist..

Goed, dan maar bellen met de gratis lijn. Daar vul ik de gegevens in via de telefoon, en ik krijg de melding dat de standen al zijn doorgegeven, met de vraag of ik die wil wijzigen. Al doorgegeven? Maar dat wilde ik net gaan doen!

Ok, dan maar bellen met Essent zelf. Daar kreeg ik een aardige mevrouw aan de telefoon, die mijn nog niet ingevoerde standen al op haar scherm zag staan. Terwijl ik toch zeker weet dat ik nog op een ‘verder’ knop had moeten klikken om het invullen te voltooien!

Al met al kan dit allemaal een heel stuk beter, zodat je als klant er op vertrouwd dat je je standen goed doorgeeft:

  • Geef de invoervelden op de website dezelfde vormgeving als op de opnamekaart;
  • Als je aangeeft dat je een aantal stappen moet voltooien, geef dan ook aan hoeveel het er in totaal zijn. Anders heb je er niks aan dat je weet dat je in stap twee zit;
  • Geef duidelijk aan wat er van de klant wordt verwacht;

Hoe kan dit beter?

Ik heb de vrijheid genomen om stap 2 nog eens goed onder de loep te nemen. Ik heb de bestaande elementen op de pagina gebruikt, zodat een aanpassing als deze heel simpel te realiseren is. Geen fancy oplossingen, gewoon even goed kijken naar waar en hoe je iets neer zet.

5 Reacties

  1. Adriaan Willems op mei 13, 2010 om 7:44 pm zegt

    ik begrijp jou wel, maar begrijpt Essent jou?
    Groetjes,
    Adriaan

  2. Zo ziet het er meteen ook een stuk professioneler uit.
    Lijkt me voor de “gewone gebruiker” meteen ook veel duidelijker.

    Groetjes,

    A3ana

  3. Dank je wel! De “gewone gebruiker” is ook waar het me om gaat, het invullen van je gegevens moet zo simpel en duidelijk mogelijk zijn.

  4. hallo
    ik ben ibrahim ik begrijbe niet meterstand gemaakt ik wil graag helpen door de geef meterstand
    gr ibrahim

    1. Hoi Ibrahim,

      Helaas, daar kan ik je niet bij helpen. Je kunt contact opnemen met Humanitas, misschien kunnen die je verder helpen?

      Wout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *